Siirry pääsisältöön

Nissan Leaf 40 kWh 2018 – loppuraportti

Tulin myyneeksi oman vuoden 2018 Nissan Leaf 40 kWh:n 4½ vuoden ja 88500 km ajojen jälkeen marraskuussa 2022 (nykyään vastaavan Leafin mallimerkintä on 39 kWh). Ratkaisuun johti CHAdeMO-latauspisteiden äkillinen häviäminen syksyn 2022 aikana Tampere-Helsinki-väliltä. En yksinkertaisesti enää pärjännyt omalla Leafillani, vaan oli vaihdettava CCS-lataavaan autoon. Vaikka vielä puoli vuotta sitten olisin voinut suositella Leafia sopivalle käyttäjälle, tällä hetkellä en suosittelen Leafin ostamista kenellekään. Isoin puute autossa on CCS-pikalatauksen puute, joka tekee autosta pidemmän päälle sopivan vain nurkka-ajoihin. Tämä puute ei tiedä ainakaan hyvää auton myyntiarvon kehitykselle pidemmän päälle.

Hyvät ja huonot puolet

Seuraavassa listaan Nissan Leafin parhaita ja huonoimpia puolia omasta näkökulmasta. Lähdetään auton positiivista puolista:
  • 360° -kamera (Around View Monitor –kamerajärjestelmä)
    • On auton paras ominaisuus, kuuluu tosin vain N-Connecta ja Tekna-varustetasoihin
    • Hyvin toimiva, tekee pysäköinnistä ruudun keskelle helppoa
  • Adaptiivinen vakionopeussäädin
    • 99.9% ajasta toimi hyvin, joskus harvoin jarrutti väärin, jos edessä ajava auto vaihtoi hidastuskaistalle
    • Itse ajan yli 90% ajokilometreistä adaptiivista vakkaria käyttäen
  • Ohjaamon ajomukavuus talvella
    • Ohjaamo lämpenee hyvin nopeasti, ratinlämmitin ja istuinlämmitin myös takapenkillä
    • Esilämmitys kännykkäapilla toimi melkein aina
    • Ilmalämpöpumpusta johtuen kulutus talvella lyhyillä matkoilla on siedettävä
  • Apple Carplay
    • Pelasti tilanteen usein, kun tarvittiin kunnon navigaattoria tai radion korviketta, kun rätinän kuuntelu alkoi haitata
  • LeafSpy ja sitä kautta saatu tarkempi tieto esim. akun tilasta
    • Vastaavia 3. osapuolien tekemiä ominaisuuksia on vain harvoissa autoissa
    • Tesla toinen positiivinen poikkeus
Negatiiviset puolet:
  • DC-pikalataus, moniongelmainen tapaus
    • CHAdeMO-latausportti tekee pikalatauksesta harvinaista herkkua jo lähitulevaisuudessa
    • Akun jäähdytyksen puute aiheuttaa sen, että pikalataus kuluttaa akun kuntoa nopeasti
    • Akun suojelu pikalatauksilta aiheutti aikoinaan pikalatauksen hidastumista useammalla peräkkäisellä pikalatauksella (ns. Rapidgaten), joka korjattiin niin, että auto rajoitti auton tehoa toisen pikalatauksen jälkeen (muuttui pahimmillaan isoksi mopoautoksi)
    • Maksimissaan 50 kW pikalataus on auttamattomasti hidas nykypäivänä
  • Toimintasäde 40 kWh-versiossa
    • Kesällä 80 km/h nopeudessa todellinen toimintamatka maksimissaan 220 km, talvella 150 km teki tiukkaa
    • Moottoritiellä kesärajoituksin 150 km ehdoton maksimi (kerran kokeiltu, akku loppui onneksi vasta kotipihassa)
    • Akun koko auton akkumittarin 0—100% välillä oli omassa autossa 33 kWh eikä 40 kWh. Toki akussa oli virtaa vielä mittarin näyttäessä 0%, mutta siihen ei voi luottaa, koska esim. akun lämpötila vaikutti käytettävissä olevaan määrään. Kerran mittarin näyttäessä 0% oli käytettävissä kuumalla akulla vain 1,8 kWh (akku loppui onneksi kotipihassa), toisella kertaa 2,6 kWh (kulutin loppuun ilmastoinnilla, joten oikeassa ajossa tuskin näin paljon käytettävissä).
  • Ruma ulkonäkö
    • Kaikki Leafit ovat omaan makuun rumia autoja, eikä nykyinen facelift paljoa tilannetta auta
    • Uudemmista Leafeista huomaa, että 2018 uudistettu Leaf on vain facelift jo 12 vuotta vanhasta autosta ja sen vuoksi muotoilussa (ja tekniikassa) on tehty erilaisia kompromisseja
  • Löysä alusta
    • Vaikka pehmeä alusta oli periaatteessa kuoppateillä mukava, jokainen isompi kuoppa piti tietää, koska isosta kuopasta (rajoituksien mukaan ajaen) jouset iskivät pohjaan
    • Hidastustöyssyihin piti ottaa kokonaan vauhti pois, rajoituksen mukaisella nopeudella jousitus pohjasi. Ainoa koskaan omistamani auto, joka on tehnyt näin.
  • Toimimaton radio
    • Radio ei toimi radiomastojen läheisyydessä, kun huonon radiopiirin vuoksi paikalliset kanavat peittävät kuunnellun kanavan
    • Omilla tyypillisillä ajoreiteillä tämä tuli lähes päivittäin vastaan
  • Huono vetopito liukkaalla
    • Sähköautolla painojakauma on luonnollisesti lähempänä 50:50 akun isosta massasta johtuen, joten eturenkaiden päällä suhteessa vähemmän massaa kuin monessa muussa etuvedossa
    • Hyvin tehokas luistonesto ei sallinut yhtään sutimista, joten paikaltaan liikkeelle lähteminen liukkaalla äärimmäisen hidasta
    • Aiheutti itselle yhden pahan vaaratilanteen
  • Tuulilasinpesunesteen mittarin ja valopesimien puute
    • Pari kertaa pesuneste loppui hyvin huonossa tilanteessa, kun mitään ennakkovaroitusta loppumisesta ei tullut
    • Led-valojen etu-umpiot jäätyivät sopivassa talvikelissä. Pesimillä ne olisi saanut auki. Mukana piti olla aina ruiskupullo tuulilasinpesunestettä jäätymisen varalle.
  • Navigaattori, jossa oli uutena jo kaksi vuotta vanhat kartat, ja kartan päivitys olisi ollut kallista
    • Uusiin versioihin tämä käsittääkseni parannettu, koska navigaattori vaihdettu
Neutraalit, osittain toimivat ominaisuudet:
  • Automaattiset kaukovalot
    • Periaatteessa toimivat hyvin, kun sieti toiminnan omituisuudet
    • Pitkät valot eivät mene takaisin päälle mutkassa, vaan ratti pitää oikaista hetkeksi, että saa pitkät valot päälle
    • Pitkät valot menevät takaisin päälle vasta reilun sekunnin sen jälkeen, kun vastaan tullut auto on ohitettu. Tähän hitauteen tottui ajan kanssa.
    • Ajoittain valot menivät auton vastaan tullessa sekunnin murto-osaksi päälle ja sitten pois. Eli vilkuttelivat pitkiä itsekseen vastaantulijoille.
  • Tuulilasipyyhkijöiden tihkutoiminto
    • Toimi, mutta nopeimmalla asetuksellakin se oli liian hidas
  • Hätäjarrutusominaisuus
    • Vaikka auto hätäjarrutti monia kertoa väärään aikaan ja etupään sensorikin vaihdettiin kerran, uusimmalla softaversiolla hätäjarrutus oli jo ihan toimiva
    • Äkkiliikkeitä liikenteen keskellä se ei siedä, mutta jalan laitto kaasupolkimelle lopettaa jarrutuksen
  • Auton etähallinta-app kännykässä
    • Ekoina vuosina etäkäyttö toimi ajoittain todella huonosti, mutta viimeisinä vuosina jo paremmin
    • Ajopäiväkirjamainen ominaisuus on hyvä
    • Uusissa vuosimalleissa on uusi etähallinta-app, joten tilanne todennäköisesti paljon parempi
    • Käsittääkseni etähallinnasta johtuen joka kerta autoon mennessä piti auton käyttöehdot hyväksyä kosketusnäytöltä. Hyvin ärsyttävä ominaisuus.

Leafin laatu ja akun ikääntyminen

Leafilla vuosia ajaessa tuli mietittyä mikä on auton laatu. Perinteisessä laatumielessä Leaf on ollut kestävä, eikä autosta hajonnut oikein mitään merkittävää 4½ vuoden aikana. Mutta Leafilla ajaessa päädyin myös siihen, että auton ominaisuuksien toiminta odotetusti on osa laatua. Ja tässä Leaf on huono. Tekna-varustetasolla autossa on paljon varusteita, mutta moni niistä toimii enintään tyydyttävästi. Tämä johtuu paljolti huonosta suunnittelusta.

Yksi sähköauton laatuun eniten vaikuttava asia on akun kestävyys. Akun kunnon voi Leafissa tarkistaa LeafSpy:llä, ja sitä mitataan akun kuntoluvulla SOH (state of health). Auton ollessa uusi SOH oli yli 99% ja auton luovuttaessani SOH oli pudonnut lukuun 90,66%. Akun kunto putoaa ajan ja akun käytön myötä, mutta SOH:in tarkalle numeroarvolle on turha antaa liikaa painoarvo. Seuraavassa esimerkkinä oman Leafini akun kunnon kehitys ajettujen kilometrien funktiona.


Akun SOH oli ennen koronaa 53000 km ajon kohdalla vielä yli 96%, mutta sen jälkeen luku putosi hyvin nopeasti neljä prosenttiyksikköä. Itsellä auton käyttö romahti koronan tullessa, jolloin auto oli paljon käyttämättömänä (välttelin kuitenkin akun pitämistä täytenä pitkiä aikoja). Eli minun Leafini tapauksessa SOH ei pudonnut paljolti käytön vaan käyttämättömyyden vuoksi. Edellisessä kuvassa on myös piirretty päivittäiset pikalataukset (tai niiden yritykset, jos laturin kanssa oli ongelmaa). Useat isot SOH:in pudotukset osuvat pikalatausten kohtaan, mutta esim. isoin pudotus ei. SOH:n on vain paras arvaus akun tilasta valittujen mittaustulosten pohjilta valmistajan tekemän algoritmin perusteella. Oma johtopäätös on, että tarkka lukuarvo SOH:sta ei ole välttämättä kovin luotettava akun kunnon mittari, koska luku saattaa seuraavana päivänä pudota prosenttiyksiköitä. On osittain sattumaa, mikä sen tarkka arvo on yksittäisenä päivänä. Toki SOH putoaa koko akun eliniän, joten on lukuarvolla oma arvonsa Leafin akun kunnon arviointiin. Tällä minun päättelylläni ei ole mitään arvoa jonkun toisen auton SOH:in osalta, koska sen laskeva algoritmi on auton valmistajan salaisuus ja todennäköisesti jokaisella valmistajalla erilainen. 

Loppupäätöksenä pitää sanoa, että itse oli pettynyt oman Leafini akun kulumisen nopeuden osalta viimeisten kolmen vuoden osalta. Se jäi itselle vähintäänkin epäselväksi oliko kulumisen merkitys päivittäiseen käyttöön merkityksellinen. Toki tuntui, että loppupäässä auton toimintamatka alkoi hiipumaan. Numeerista mittaustulosta toimintamatkasta on vaikea antaa, koska olisi pitänyt ajaa akku täysin tyhjäksi samantyyppisissä olosuhteissa kymmeniä kertoja auton ollessa eri ikäinen.

Tuomio ja suositukset

Nissan Leaf on mielestäni tällä hetkellä uutena melkein kymppitonnin liian kallis auto ominaisuuksiinsa nähden. Vuoden takainen 26 k€ hinta olisi lähempänä oikeaa arvoa. Toki tällä hetkellä ei myydä halvempia varustetasoja lainkaan, joka tasoittaa hieman hinnan nousua vuoden takaisesta. Kannattaa huomioida, että useampi oma suosikkiominaisuus autossa on vain N-Connecta- ja Tekna-varustelutasolla, joten ne tuovat hieman iloa kärsimykseen auton kanssa.

Päähuomio on, että periaatteessa Leaf on jo 12 vuotta vanha malli, jota ei ole edes päivitetty erityisemmin kuin faceliftin osalta ulkonäköä. Suuri osa tekniikasta alkaa olla jo hyvin vanhaa ja hinta siihen nähden kohtuuttoman kova.

Suositukset Leafin hankintaa harkitsevalle (koskee myös 59 kWh versiota):
  • ÄLÄ osta uutena, Leaf teknisesti vanhentunut pikalatauksen osalta
  • Käytettynä harkitse vain kakkosautoksi kotikulmilla ajeluun, jos jälleenmyyntiarvon kehitys ei pelota
  • Leasing-sopimuksella uusi kakkosautoksi kotikulmilla ajeluun voi olla järkevyyden rajoilla
  • Käytettyä ostaessa vältä paljon ajettujen lisäksi niitä, jotka ovat olleet pitkään käyttämättöminä


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokemuksia Nissan Leaf 40kWh:sta ensimmäisen käyttövuoden jälkeen

Kesäkuun alussa tuli täyteen vuosi Nissan Leaf 40kWh Teknalla ajelua ja siinä vaiheessa oli mittarissa 27600 km. Tätä kirjoittaessa autolla on ajettu jo yli 30 000 km. Mielipide Leafin suhteen on mennyt aika vuoristorataa ensimmäisen vuoden aikana. Alkuun tuli niin paljon pettymyksiä auton suhteen, että melkein vuosi meni, kun alkoi positiiviset puolet voittaa heikkoudet omassa mielessä. Perin ristiriitainen mielipide autosta edelleen. Mielipiteet helpointa tiivistää auton hyvien ja huonojen puolien listauksella. Huonot puolet, ne pahimmat merkittävyysjärjestyksessä: 1-vaihelataus Vuoden käytön jälkeen 3-vaihelatauksen puute on mielestäni isoin rajoite Leafissa. Yleisissä 11 kW latureilla Leaf lataa vain 3.7 kWh nopeudella. Itselle tämä on iso rajoite ns. destination charging käytössä, eli esim. latauksessa työpäivän aikana Espoon Otaniemessä. Siellä Aallon laturit ovat rajoitettu 11 kW:iin, joten niillä on mahdotonta saada Leafin akku täyteen työpäivän aikana. Rapidgate Rapid

Nissan Leaf 40kWh akun kunnon kehittyminen

Sähköauton yksi suuri epävarmuustekijä on akun kunnon huonontuminen auton eliniän aikana. Uskoakseni akun vanheneminen ei tulevaisuudessa ole ongelma, kun akkukemiat sekä akun jäähdytys- ja hallintajärjestelmät kehittyvät. Osassa nykyisiä sähköautoja akun ennenaikaista heikentymistä tulee kuitenkin esiintymään, esimerkiksi Nissan Leafeissa, koska niistä puuttuu akun jäähdytys. Koska minulla on käytössä Leaf Spy -niminen kännykkäappi, joka lukee auton tietoja OBD-portin kautta ja tallentaa ne Dropboxiin, minulla on paljon dataa autosta. Varsinkin 2019 vuoden puolelta dataa on kertynyt, koska olen Leaf Spy:tä käyttänyt taajaan. Kiinnostavin asia itselle on ollut akun kuntoa kuvaava suure SOH, eli State Of Health. 40 kWh -akullisissa versioissa SOH tuntuu käyttäytyvän deterministisemmin kuin vanhoissa Leafeissa, ja sen arvo ei vaihtele paljoa ulkoisten olosuhteiden mukaan, vaan arvo pienenee akun ikääntyessä ja kuluessa. Mitkä tekijät vaikuttavat eniten SOH:iin? Luonnollisesti akun ik