Siirry pääsisältöön

Nissan Leaf 40kWh akun kunnon kehittyminen

Sähköauton yksi suuri epävarmuustekijä on akun kunnon huonontuminen auton eliniän aikana. Uskoakseni akun vanheneminen ei tulevaisuudessa ole ongelma, kun akkukemiat sekä akun jäähdytys- ja hallintajärjestelmät kehittyvät. Osassa nykyisiä sähköautoja akun ennenaikaista heikentymistä tulee kuitenkin esiintymään, esimerkiksi Nissan Leafeissa, koska niistä puuttuu akun jäähdytys.

Koska minulla on käytössä Leaf Spy -niminen kännykkäappi, joka lukee auton tietoja OBD-portin kautta ja tallentaa ne Dropboxiin, minulla on paljon dataa autosta. Varsinkin 2019 vuoden puolelta dataa on kertynyt, koska olen Leaf Spy:tä käyttänyt taajaan. Kiinnostavin asia itselle on ollut akun kuntoa kuvaava suure SOH, eli State Of Health. 40 kWh -akullisissa versioissa SOH tuntuu käyttäytyvän deterministisemmin kuin vanhoissa Leafeissa, ja sen arvo ei vaihtele paljoa ulkoisten olosuhteiden mukaan, vaan arvo pienenee akun ikääntyessä ja kuluessa.

Mitkä tekijät vaikuttavat eniten SOH:iin? Luonnollisesti akun ikä ja ajokilometrit, mutta mikä muu? Seuraavissa tuloksissa näemme, että akun lämpötila on merkittävä tekijä. Kuuma akku ikääntyy nopeammin. Nissan Leafissa akku kuumenee erityisesti johtuen kahdesta syystä: ulkolämpötila ja pikalataukset.

Ulkolämpötilan vaikutus

Seuraavassa kuvaaja esittää oman autoni akun SOH:n kehittymisestä auton ensimmäisen 13 käyttökuukauden aikana. Alussa SOH putoaa nopeasti, sitten talvikaudeksi putoaminen hidastuu, kunnes taas kesällä nopeutuu. (Tuota yhtä SOH-arvon nousua loppuvuonna 2018 en osaa selittää.) Kuvassa on myös vuorokauden lämpötilakeskiarvot Ilmatieteenlaitoksen Tampereen Härmälän sääasemalta; suurin osa ajoistani on juuri Tampereen ympäristössä. Selvästi SOH:in lasku on lämpötilariippuvaista, ja kovin SOH:in lasku vaikuttaa tulevan yli 10°C ulkolämpötiloissa. Lisäksi ensimmäisten käyttökuukausien nopea SOH:n lasku vaikuttaa nykyakuille tyypilliseltä akun kunnon nopealta mutta pieneltä pudotukselta käytön alussa. Heti ensimmäisten kuukausien jälkeen kunto tasaantuu, kuten minun autoni data myös osoittaa.

Pikalatausten vaikutus

Edellisen kuvaajan mukaan, varsinkin talvella 2019 SOH putoaa pienin askelin. Seuraavaksi selitystä siitä mistä se johtuu.

Alla olevassa kuvassa on esitetty Leafini SOH:in kehitys vuoden 2019 puolella, kun dataa on taajemmin käytössä. Kuvassa myös pikalatauskertojen lukumäärä yksittäisinä päivinä. SOH putoaa pienin askelin ja askeleet vaikuttavat osuvan aika tarkasti juuri pikalatauskertoihin.


Minun ajoissani pikalatausten akkua lämmittävä vaikutus korostuu, koska useimmiten kun pikalataan, lataan kaksi kertaa samalla reissulla ja ajan moottoritietä latausten välit. Moottoritievauhdeissa akku ei pääse latausten välissä jäähtymään, vaan kuumene entisestään isoja moottoritehoja moottoritiellä käyttäessä. On kuitenkin huomattavaa, että vaikka talvella pikalatauspäivät aiheuttavat suurimman osan SOH:in laskusta, touko-kesäkuussa ulkolämpötila on isompi SOH:ia pudottava tekijä.

Vaikka kalenteriaika lienee suurin akun kuntoon vaikuttava tekijä, myös ajokilometrit vaikuttavat. Seuraavassa edellinen kuvaaja muunnettuna niin, että vaaka-akselilla ajokilometrit. Tällöin näkee paremmin, että minulla tulee ajokilometrejäkin paljon juuri pikalatauspäivinä, jolloin latausten vaikutus SOH:iin ei olekaan niin voimakas vaan iso osa SOH:n laskusta pikalatauspäivinäkin tulee ajokilometreistä. Pykälät SOH:ssa näyttävät tulevan vasta pikalatauksien jälkeen, koska kilometrilukemat päivittyvät vasta seuraavalla Leaf Spy:n käyttökerralla.


(Osa pikalatauksista on epätarkalla kilometrilukemalla edellisessä kuvaajasta, koska usein Leaf Spy tallentaa matkamittarin lukeman nollaksi oikean lukeman sijasta. Näitä korjattu ottamalla seuraavan datapisteen kilometrilukema.)

Johtopäätökset

Jos akun kunto on huolena, kannattaa ajaa siten, että akun lämpötila ei nouse liikaa. Kesäkuumalla ei Nissan Leafilla kannattaisi ajaa kovaa ja pikaladata useasti päivän aikana. Kuitenkin akun kuntoon vaikuttaa myös moni muu asia, erityisesti akun käyttöprofiili. Yleensä akkujen kunnon heikkenemisessä kalenteri-ikä on dominoiva, ja kalenteri-ikääntymistä nopeuttavat mm. akun korkea lämpötilan ja pitkäaikainen säilytys korkeassa varaustilassa. Minun tapani ladata akku täyteen joka yö ei vaikuta SOH:in perusteella kovin huonolta tavalta, koska SOH on vielä yli 97.5% 13 käyttökuukauden ja 30000 km kohdalla.

PS: Idea kirjoitukseen syntyi Marko Saarenkedon blogista. Ja iso kiitos Marko Paakkiselle faktantarkistuksista ja parannusehdotuksista jälleen kerran.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokemuksia Nissan Leaf 40kWh:sta ensimmäisen käyttövuoden jälkeen

Kesäkuun alussa tuli täyteen vuosi Nissan Leaf 40kWh Teknalla ajelua ja siinä vaiheessa oli mittarissa 27600 km. Tätä kirjoittaessa autolla on ajettu jo yli 30 000 km. Mielipide Leafin suhteen on mennyt aika vuoristorataa ensimmäisen vuoden aikana. Alkuun tuli niin paljon pettymyksiä auton suhteen, että melkein vuosi meni, kun alkoi positiiviset puolet voittaa heikkoudet omassa mielessä. Perin ristiriitainen mielipide autosta edelleen. Mielipiteet helpointa tiivistää auton hyvien ja huonojen puolien listauksella. Huonot puolet, ne pahimmat merkittävyysjärjestyksessä: 1-vaihelataus Vuoden käytön jälkeen 3-vaihelatauksen puute on mielestäni isoin rajoite Leafissa. Yleisissä 11 kW latureilla Leaf lataa vain 3.7 kWh nopeudella. Itselle tämä on iso rajoite ns. destination charging käytössä, eli esim. latauksessa työpäivän aikana Espoon Otaniemessä. Siellä Aallon laturit ovat rajoitettu 11 kW:iin, joten niillä on mahdotonta saada Leafin akku täyteen työpäivän aikana. Rapidgate Rapid

Nissan Leaf 40 kWh 2018 – loppuraportti

Tulin myyneeksi oman vuoden 2018 Nissan Leaf 40 kWh:n 4½ vuoden ja 88500 km ajojen jälkeen marraskuussa 2022 (nykyään vastaavan Leafin mallimerkintä on 39 kWh). Ratkaisuun johti CHAdeMO-latauspisteiden äkillinen häviäminen syksyn 2022 aikana Tampere-Helsinki-väliltä. En yksinkertaisesti enää pärjännyt omalla Leafillani, vaan oli vaihdettava CCS-lataavaan autoon. Vaikka vielä puoli vuotta sitten olisin voinut suositella Leafia sopivalle käyttäjälle, tällä hetkellä en suosittelen Leafin ostamista kenellekään. Isoin puute autossa on CCS-pikalatauksen puute, joka tekee autosta pidemmän päälle sopivan vain nurkka-ajoihin. Tämä puute ei tiedä ainakaan hyvää auton myyntiarvon kehitykselle pidemmän päälle. Hyvät ja huonot puolet Seuraavassa listaan Nissan Leafin parhaita ja huonoimpia puolia omasta näkökulmasta. Lähdetään auton positiivista puolista: 360° -kamera (Around View Monitor –kamerajärjestelmä) On auton paras ominaisuus, kuuluu tosin vain N-Connecta ja Tekna-varustetasoihin Hyvin to